ICT
Robert Kaufmann begint het gesprek met het compliment richting de medewerkers, die buitengewoon flexibel omgegaan zijn met de aanpassingen in werkwijze. Ook diverse externe partijen, met name op het ICT-gebied, hebben zeer snel meegewerkt en ervoor gezorgd dat er extra thuiswerklicenties, werkplekken en laptops zijn geregeld. Medewerkers met een ambulante functie werken al jaren deels op kantoor en deels elders. Maar nu zijn ook diverse andere medewerkers, met meer vaste werkplekken, voorzien van laptops, extra beeldschermen, etc.
Verhuur
Maurice Kuijten constateert dat de maanden februari en maart, ondanks dat corona al in ons land aanwezig was, fantastische verhuurresultaten lieten zien. Toch voorziet hij vanaf april een beperkte daling in het aantal verhuringen. De expatmarkt is op dit moment nog maar beperkt aanwezig. De afgelopen weken hebben we meerdere ZZP-ers gehad die op het laatste moment besloten om niet te gaan verhuizen en de huurovereenkomst dus niet wilden (of konden) ondertekenen. Een besluit dat wij uiteraard begrijpen.” Hij vervolgt: “Huurders hebben liever geen kandidaat huurders meer over de vloer, dus aansluitende verhuur is een stuk lastiger geworden. Gelukkig is het aantal reacties op woningen slechts beperkt gedaald. Het aantal oriënterende bezichtigingen neemt af; kandidaat huurders zijn ‘serieuzer’.
Hij constateert een groot aantal aanpassingen in het verhuurproces die versneld zijn doorgevoerd. Maurice Kuijten: “de afgelopen weken hebben we van diverse woningen videobezichtigingen opgenomen. Zo kan een kandidaat huurder op een digitale manier, vanuit huis, de woning uitgebreid bekijken. Het aantal 360 graden foto’s hebben we verhoogd. Een groot aantal medewerkers werkt vanuit huis. Weliswaar nog niet allemaal, maar diegenen die nog op kantoor werken hebben soms wel een kwart verdiepingsvloer tot hun beschikking. Alle huurovereenkomsten worden digitaal ondertekend. Iets wat we overigens al voor 90% van alle verhuringen deden. Ik ben er trots op dat we vanuit diverse opdrachtgevers complimenten krijgen over onze bereikbaar, ondanks de moeilijke situatie waarin we allemaal verkeren. Aan de andere kant: bereikbaarheid heeft niets met een kantoor te maken; ik kan overal bereikbaar zijn.”
Inspecties en opleveringen
Hij vervolgt: “voorinspecties vinden tijdelijk telefonisch plaats. Eindinspecties en opleveringen doen we nog wel persoonlijk, maar daarbij houden we strikte veiligheidsregels in acht. Zo gaat onze inspecteur alleen de woning in voor de controle en wacht de vertrekkend of nieuwe huurder buiten. Normaal lieten wij de huurder de inspectierapporten op de iPad digitaal ondertekenen. Dat doen we op dit moment niet, De iPad blijft te allen tijde bij onze medewerker, die deze regelmatig reinigt met de ontsmettingsgel die wij hem verstrekt hebben.”
Technische meldingen doorgeven
In het melden van storingen of andere technische zaken is feitelijk niet veel gewijzigd zegt Kuijten: “dit kon altijd al op diverse manieren, via onze site, de mail, telefoon, etc. Het enige echte verschil is dat sommige medewerkers de telefoon nu vanuit hun eigen werkkamer thuis opnemen. Maar daar merkt een huurder als het goed is niets van.”
VvE-vergaderingen
Bert van Lunteren vertelt over de aanpassingen die de afdeling VvE heeft doorgevoerd: “We zitten midden in het vergaderseizoen. Daar zijn uiteraard grote aanpassingen in gekomen. Alle fysieke VvE-vergaderingen zijn gecanceld. Wel hebben we al een behoorlijk aantal vergaderingen op digitale manier gehouden. Dat werkt, met het programma Twinq waarmee wij werken, op zich prima voor de kleinere VvE’s. Voor de grotere gebouwen – en daar hebben we er nogal wat van – is dat minder goed te doen. Je wilt toch iedereen voldoende gelegenheid geven om zijn/haar mening over zaken te kunnen uiten. Gelukkig heeft de wetgever een noodwet aangenomen, waardoor de vergaderingen ook in de 2e helft van het jaar kunnen worden gehouden.
Administratie
“Voor de administratie is er eigenlijk niet eens zoveel gewijzigd”, zegt Robert Kaufmann. “Natuurlijk zijn er nu veel minder medewerkers op kantoor, slechts een beperkt aantal. Maar het voordeel van de administratie is dat deze vrijwel altijd tijd en plaats onafhankelijk gevoerd kan worden. De opmaak van de huurafrekeningen en kwartaalrapportages is gewoon doorgelopen, alsof er niets anders dan ander is.” Op de vraag hoeveel telefoontjes er zijn geweest van huurders die aangaven de huur niet meer te kunnen betalen, antwoord Kaufmann met: “wij beheren vooral residentieel onroerend goed. De klappen die daar zijn gevallen zijn minder massaal dan in de retail. We hebben zeker meer telefoontjes en email ontvangen. Aangezien wij voor een groot aantal opdrachtgevers werken, die ieder op dit gebied een eigen beleid voeren, maken wij vrijwel altijd maatwerkafspraken.”
Digitaal contact
Binnen iedere organisatie met 160 medewerkers heb je vacatures openstaan, ook in de coronatijd. Kaufmann: “wij nemen nog steeds nieuwe medewerkers aan; veelal als gevolg van een ontstane vacature, soms ook in verband met uitbreiding van ons beheer.” Maurice Kuijten heeft de afgelopen week een nieuwe locatiemanager voor het kantoor in Groningen aangenomen naar diverse Skype gesprekken te hebben gevoerd. “Ik moet eerlijk zijn dat dat wel even wennen was. Het liefste wil je toch iemand face-to-face zien, maar gezien de afstand tot ons kantoor in Groningen hebben we voor Skype gekozen. En dat werkte overigens prima.”
Van Lunteren: “we gebruiken Skype, Microsoft Teams, Zoom, FaceTime, Video gesprekken via WhatssApp als mogelijke communicatiemiddelen om in contact te blijven met onze medewerkers en opdrachtgevers. Op dit moment dat wij met elkaar spreken vindt er een kwartaaloverleg met een opdrachtgever plaats. Twee medewerkers van ons zijn nu op kantoor en een aantal anderen bellen vanuit thuis in.
Aanpassingen aan de kantoren
“Omdat we natuurlijk niet wisten hoe het coronavirus zich zou ontwikkelen, hebben we plannen gemaakt voor alle mogelijke scenario’s”, vertelt Van Lunteren. “Zo lag een plan voor een complete lockdown klaar. Gelukkig hebben we die niet hoeven gebruiken. De intelligente lockdown is door de overheid verlengd tot 20 mei. Slechts beperkt is er een gefaseerde afbouw van de coronamaatregelen aangekondigd. Als Schep Vastgoedmanagers zijn wij in de fase belandt dat wij al aanpassingen in onze kantoren hebben doorgevoerd en nog verder gaan doorvoeren. Zoals zovele andere bedrijven zullen wij in onze algemene ruimtes plexiglas afscheidingen krijgen. Onze receptie heeft deze al ruim een maand.”
Verminderd fysiek personele bezetting
“Ondanks alle ellende die het coronavirus heeft gebracht constateren we een bijkomend gevolg dat digitalisering en elders werken een verdere vlucht heeft genomen. En dat zal bij ons niet meer terug gedraaid worden! In de toekomst zal er vaker vanuit andere locaties, bijvoorbeeld vanuit huis, gewerkt gaan worden. Zolang wij onze diensten kunnen blijven verlenen, zoals onze opdrachtgevers dat van ons verlangen, maakt het niet uit of dat vanuit kantoor, thuis of een Doppio of Starbucks is”, aldus Kaufmann.
Verantwoord thuis werken
Van Lunteren vult Kaufmann hierop aan: “Naast de collega’s met een ambulante functie, die direct bij binnenkomst al voorzien worden van de juiste apparatuur om vanuit elders te werken, waren de overige collega’s vrij snel ook van de juiste apparatuur c.q. licenties voorzien om vanuit huis te werken. De fase daarna en nog steeds, vergt voor het management en HRM veel extra aandacht om te zorgen dat die collega’s ook verantwoord vanuit huis werken. Dan gaat het niet alleen om de inrichting van de werkplekken thuis, maar juist alle aspecten hier om heen. Denk dan aan: de dagindeling, de afstemming met de kinderen, de scheiding tussen privé en zakelijk, het voldoende en tijdig los kunnen maken van de zakelijke verplichtingen, het blijven bewegen en dergelijke. Motto hierbij is: Hoe blijf je deze periode gezond en in balans!”