Maurice begint te vertellen: “Schep Vastgoedmanagers is volop bezig met het ontwikkelen van concepten in aanvulling op het property management. Een voorbeeld hiervan is het concept Schep Connect®, dat intussen alweer bijna twee jaar geleden in de markt is gezet. Waar woningen ooit voornamelijk de functie hadden om te voorzien in bescherming, veiligheid en geborgenheid, is een woning tegenwoordig het verlengde van een huurders identiteit. Belangrijk onderdeel hiervan is beleving. Een woonbeleving, die leidt tot het gevoel van “thuis zijn”. Om in te springen op deze behoeften, heeft Schep Vastgoedmanagers hiervoor het concept Schep Connect® ontwikkeld.”.
Linda vult Maurice aan: “Wij hebben Schep Connect® selectief geïntroduceerd bij enkele bestaande woning objecten. Gezien de positieve reacties, zijn wij hiermee intussen ook gestart bij nieuwbouw objecten. Ook hier reageren de bewoners positief op deze dienstverlening. De komende periode gaan wij dit verder uitbouwen”.
“Linda en ik regelen al jaren de verhuur bij nieuwbouw objecten”, vervolgd Maurice. “De nieuwe huurders van nieuwbouw appartementen ervaren het verhuurtraject en de sleuteloverdracht, vrijwel altijd als zeer positief. Maar de laatste jaren merken wij zeer sterk dat bij de fase ná de sleuteloverdracht, en dan met name de eerste maanden, de nieuwe huurders ook wel eens minder positieve ervaringen hebben.
In die situaties komt het voor dat de nieuwe huurders niet altijd de verwachte actuele informatie krijgen of het afwikkelen van garantiezaken soms erg lang duurt en tussentijds worden ze niet door de leverancier op de hoogte gehouden. Het komt ook wel voor dat de algemene ruimten c.q. voorzieningen nog niet altijd in orde zijn (denk daarbij aan zaken zoals het ontbreken van naambordjes op de brievenbussen) of een schoonmaker van de algemene ruimte die niet altijd een ruimte voor zijn spullen c.q. om water te tappen heeft. Omdat het ook niet altijd bij alle betrokken partijen duidelijk is wie wat gaat regelen en daardoor ook onduidelijkheid ontstaat bij de bewoners bij wie zij zich voor bijvoorbeeld garantiezaken moeten melden, kan het dan ook voorkomen dat nieuwe bewoners ‘van het kastje naar de muur worden gestuurd’. De nieuwe bewoners kunnen die periode dan ook ervaren als ‘aan hun lot overgelaten te worden’.”
“In het voortraject, dus een aantal maanden voor de oplevering, zijn deze uitdagingen vaak veel eenvoudiger te voorkomen of aan te pakken”, vult Linda aan. “Als de propertymanager ruim van tevoren betrokken wordt bij het bouwproces, kunnen de belangrijke exploitatie ervaringen ingebracht worden. Denk hierbij bijvoorbeeld aan de naamplaatjes of bewegwijzering, dan wel het tijdig betrekken van de diverse onderhoudspartijen voor de algemene ruimten. Ook is het belangrijk dat de propertymanager de eerste maanden intensief betrokken gaat worden bij de ingebruikname van het gebouw, waarbij de propertymanager ook de tools en tijd gaat krijgen om de bouwer en de leveranciers aan te sturen. Hierdoor is het mogelijk om in die kritische opstartfase de bewoners de benodigde gerichte aandacht en begeleiding te geven, met als gevolg dat de klanttevredenheid van de bewoners sterk verhoogd wordt! Een win-win situatie voor alle partijen!”.
Schep Vastgoedmanagers heeft hiervoor, samen met een aantal ervaren specialisten, een concept ontwikkeld dat hierop heel goed anticipeert. Het concept heet: VHR Transition®.
Wat is VHR Transition®?
De lifecycli van een woonobject is ook op te splitsen in diverse transities.
Denk hierbij dan onder andere aan:
- De transitie van bouwkavel naar ontwikkeling (initiatief/planvorming);
- De transitie van ontwikkeling naar het realiseren (bouwen);
- De transitie van het bouwen naar een eigenaar (verkoop/aankoop);
- De transitie van leeg gebouw naar verhuren (verhuurproces);
- De transitie van verhuurd zijn naar het overdragen aan de huurders (opleveringen);
- De transitie van het gebruiken van het object (exploitatie);
- De transitie van eventuele verkoop (dispositie).
Tijdens een aantal van die transities is Schep Vastgoedmanagers nauw betrokken, met op dit moment het accent op de verhuur en exploitatiefase. Het nieuwe concept met de voorlopige werknaam VHR Transition® is bij meerdere transities van toegevoegde waarde. Bij grootschalige en hoogwaardige nieuwbouwprojecten, worden in een vroeg stadium vanuit de opdrachtgevers de assetmanagers en technisch assetmanagers betrokken en zo ook in een latere fase de propertymanagement organisatie (met het accent op de verhuur, propertymanagement en technisch management). In een relatief korte periode worden van deze organisaties/functionarissen dan extra en veel (ad hoc) inzet gevraagd, waarbij er dan een grote druk ontstaat op de reguliere (asset- en/of property) werkzaamheden.
Daarnaast is er ook een ontwikkeling dat aan het eind van de bouwfase en de overgang naar de exploitatiefase, steeds meer partijen ingeschakeld worden. Denk hierbij dan aan: bouwmanagement, marketing & communicatie, verhuurorganisaties, makelaardij en de propertymanager. Deze versnippering veroorzaakt afstemmingsproblemen en extra aansturing. Belangrijke filosofie van het nieuwe concept VHR Transition®, is het kunnen leveren van al deze diensten via één flexibel team (FlexTeam), dat sterk object gebonden is en een tijdelijk karakter kent. Zie het meer als een soort ‘kwartiermakers’, die zorgen voor een goede basis, waarna het Property Team het object verantwoord in beheer kan nemen (eventueel via on-site management).
Maurice ondersteunt nog eens het belang van deze fase tijdens de klantenreis, met de aanvulling: “Recent hebben wij Wieger Sloff aan onze organisatie verbonden (zie zijn interview https://hof-rijnland.nl/Nieuws/92129/Van-’t-Hof-Rijnland-en-Wieger-Sloff-gaan-samenwerken.html) en wordt er op dit moment met meerdere specialisten gesproken, die veel ervaring hebben op het gebied van verhuur, commercieel management, technisch & facilitair management, maar ook hospitality management. Op deze wijze zal er een kwalitatief sterk FlexTeam worden gevormd, dat aanvullend op het property management extra diensten kan verrichten in relatie tot het concept VHR Transition® als ook bij andere gewenste situaties.”
Linda springt hierop in: “Feitelijk zou het concept niet VHR Transition® genoemd moeten worden, maar VHR Journeys®. Dit sluit volgens mij veel beter aan op de klantenreis die de huurders doormaken. Door deze extra en intensieve aandacht voor en aan het begin van de huurperiode bij nieuwbouw, starten de huurders/bewoners bij dit deel van de klantenreis dan ook al goed met hun woonbeleving. Zo’n positieve start geeft niet alleen minder adhoc situaties en irritaties, maar met name ook een hogere tevredenheid bij de huurders. Voor alle partijen is dat een heel prettig begin van een nieuwe relatie!”.