Waarom de hospitality branche?
"Van jongs af aan had ik een fascinatie voor hotels en alles wat daarmee te maken had. Na het VWO ben ik naar de Hotelschool in Den Haag gegaan. Hotelmanagement was hélemaal mijn ding. Echter vond ik de kennis interessanter dan de operationele kant. Hotelmanager zijn was leuk, maar ik zocht meer diepgang. Toen ben ik mij gaan specialiseren in hospitality bij een internationaal adviesbureau. Dit is nu 25 jaar geleden. Sindsdien is mijn passie voor hospitality alleen maar gegroeid. Gastvrijheid is de rode draad in alles wat ik doe. Ik geef advies aan tandartspraktijken, zorginstellingen, advocatenkantoren en ga zo maar door. Wat beweegt de doelgroep van mijn klant en hoe kunnen zij daar beter op inspelen?"
Wat is er veranderd in 25 jaar tijd?
"25 jaar geleden werd hospitality geassocieerd met hotellerie en horeca. Als begrip is het nu heel breed. Op allerlei plekken in de samenleving wordt er aandacht aan besteed. We voelen ons op steeds meer plekken klant. Onze grootouders hadden bijvoorbeeld niet het gevoel dat ze klant waren als ze naar het postkantoor gingen, of contact zochten met het energiebedrijf. Wij wel."
Hoe is dat gekomen?
"Het is een ontwikkeling in de maatschappij. Bedrijven zien nu het belang van het dienen en bedienen van hun klant. De aanbieder heeft ons opgevoed. Programma’s als Kassa hebben ons geleerd wat het is om consument te zijn en welke rechten consumenten hebben. De belangrijkste ontwikkeling is in de afgelopen 10 jaar ontstaan. We zijn een experience economy geworden. Het product dat aangeboden wordt is niet meer onderscheidend, maar de manier waarop het aangeboden wordt wel. En dán speelt hospitality een hele grote rol."
Vindt een huurder hospitality belangrijk?
"Ja. Ook huurders vinden de belevenis belangrijk. Huurders zijn niet alleen op zoek naar vierkante meters waar een dak op staat, maar ook naar woongenot. En woongenot zit niet alleen in de stenen, maar in het gehele pakket. Als je dan als aanbieder daarop inspeelt, maak je een goede kans om een extra marge te maken door de woonbeleving en het woongenot verder in te vullen. Zo kun je bijvoorbeeld helpen de huurder te verhuizen. Of een rol spelen bij diensten die iedereen nodig heeft als het gaat om wasserij, stomerij en pakketservices. Je verkoopt of verhuurt niet alleen stenen, je faciliteert mensen om op de meest prettige manier te wonen.
De vastgoedsector is vrij traditioneel en is gericht op geld. De hospitality branche is gericht op mensen. Als je hospitality in je bedrijfsvoering wil doorvoeren, zul je je meer moeten richten op de mensen. Het verdienen komt dan vanzelf.
Het is daarnaast ook erg belangrijk de balans te vinden tussen high tech en high touch. De generatie die is opgegroeid in het digitale tijdperk, stelt ook face-to-face zaken doen op prijs. De behoefte om menselijk contact te hebben zit in de mensheid. Juist nu alles digitaliseert, neemt die behoefte toe.
Er is ook nog wel een markt die het prettig vindt om alleen de sleutel in ontvangst te nemen, maar je mist een enorme kans om toegevoegde waarde te bieden als je dit stuk over slaat. Je voegt waarde toe waarmee het veel meer wordt dan het oorspronkelijk was."
Is hospitality een hype?
"Hype? Nee ik denk het niet. Als samenleving zijn we altijd op zoek naar manieren om goed met elkaar om te gaan. Het begint met oog voor een ander, rekening houden met elkaar. Dit zijn universele waarden die nodig zijn om een samenleving goed te laten functioneren. Hospitality groeit nog steeds. Ik zie bijvoorbeeld bij grote bedrijven steeds vaker een hospitality manager aangenomen worden. Voor een deel is dit gedreven vanuit financiële overwegingen. Op het moment dat je een kaal gebouw verhuurt, dan zit daar een ander verdienmodel aan dan wanneer je het als oplossing of beleving verhuurt. Er is een ontwikkeling gaande waarbij de nadruk meer komt te liggen op gebruik.
Als je een huis gaat huren, verwacht je extra dienstverlening. Daar mag een beheerder wat mij betreft ook innovatief in zijn. Als je als beheerder een pakket ontwikkelt, kom je erachter dat mensen een gedeelte van het pakket niet willen of zullen gaan gebruiken. Mijn advies is: laat de huurders kiezen. Als ik nu veel assistentie nodig heb, of veel geld beschikbaar heb, neem ik graag veel diensten af. Maar als ik even zonder werk zit, zou ik dat willen afbouwen. In Europa heb ik dit concept nog niet gezien. In Amerika en het Verre Oosten is dit al heel gebruikelijk. Je betaalt een soort abonnement voor de servicemanager, maar voor de extra diensten betaal je apart.
De vastgoedbeheerder hoeft dit niet persé allemaal zelf te doen. Je zou als beheerder kunnen samenwerken met bijvoorbeeld een hotel, een schoonmaakdienst of een supermarkt. De beheerder kan dan wel deze diensten in rekening brengen bij de huurder, zodat de huurder niet meerdere facturen hoeft te voldoen. De huurder vindt gemak het belangrijkst. Alles wat tijd bespaart, is geld waard."
Wat is jouw tip aan Schep Vastgoedmanagers?
"Werk samen en kijk verdraaid goed naar de huurder. Wie is het en welke dienstverlening hoort daarbij? Ga met de huurder in gesprek en ga niet raden.
Het oude verhuurmodel was: “Hier is de sleutel, daar is de gleuf, succes!” Het nieuwe verhuurmodel is: “Hier is de sleutel, wat kunnen we voor jou betekenen, wat heb jij nodig?” Het wordt dan speciaal voor de huurder gemaakt. En daarin zit de toegevoegde waarde."