Wat is er veranderd in de afgelopen paar jaar?
“De grootste uitdaging voor mij is het aantrekken van nieuwe medewerkers. Enkele jaren geleden kreeg ik op één vacature meer dan 100 sollicitaties. Er zijn vacatures geweest die ik binnen vier dagen kon sluiten. Nu is het steeds lastiger om via de gebruikelijke kanalen goede kandidaten binnen te halen: de voorselectie is bij lange na niet meer wat het geweest is. Eind 2017 heeft dit een hoogtepunt bereikt. Daarom was ik genoodzaakt te gaan onderzoeken wat ik in onze wervingsprocedure moest veranderen. Ik stelde mij de vraag: “Hoe doen we het nu en wat moeten we doen om onze doelgroepen te bereiken?”
Hoe pakte je dat aan?
“Het was een behoorlijke uitdaging. We probeerden van alles uit: vacaturebanken, websites en social media. En uiteraard hebben we een ‘Werken Bij VHR’ website gelanceerd. Daar ben ik heel trots op. De website ziet er strak uit en staat helemaal in het teken van onze (toekomstige) medewerkers, waarbij de sfeer van het bedrijf beter uit te dragen is. Niet alleen offline zijn we zichtbaarder geworden. Zo bezoek ik ook netwerkbijeenkomsten, seminars en speeddatesessies, om rechtstreeks met de doelgroep in contact te komen.”
Een speeddatesessie, wat houdt dat in?
“Bij een speeddatesessie worden meerdere bedrijven uitgenodigd. Ook worden er net afgestudeerden van hogescholen uitgenodigd. Tien minuten lang krijgen deze young professionals de tijd om kennis te maken met de aanwezige werkgevers. Wel krijgen zij van te voren te horen welke bedrijven aanwezig zullen zijn. Dit concept vind ik geweldig. Ik krijg inspiratie van deze jonge mensen en daarnaast mag ik Schep Vastgoedmanagers promoten.”
Merk je dat de young professionals andere eisen hebben als het gaat om werk en werkgever?
“De baas is niet meer het belangrijkst, het is de baan. Honderd procent loyaliteit naar de werkgever is er niet meer bij. Aan mij de taak om te laten zien dat Schep Vastgoedmanagers ook een enorme verandering heeft doorgemaakt. Wij zijn actief in een leuke branche. Vastgoed spreekt aan. We mogen laten zien wat we hebben. Dan komen wij er ook achter wat we niet hebben. En als er vraag is naar iets wat wij niet bieden, kijken we of we dat kunnen gaan introduceren. De starters willen vrijheid en flexibiliteit en wij proberen daar zoveel mogelijk in mee te gaan. Het ‘boeien en binden’, krijgt steeds meer aandacht. Wel waken we ervoor dat we onze identiteit behouden.”
Wat hebben jullie zoal de laatste tijd geïntroduceerd?
“Sinds vorig jaar hebben wij het ‘elders werken’ ingevoerd. Zo kunnen medewerkers hun eigen tijd indelen. Het gaat ons om het uiteindelijk resultaat van de dienstverlening. Onze medewerkers worden volledig gefaciliteerd om thuis te kunnen werken. Ook zijn we bezig met een opleidingsplan en investeren wij meer in het opleidingsbudget dan voorheen. Denk hierbij aan in-house trainingen. Omdat wij het belangrijk vinden dat nieuwe werknemers makkelijker intreden en medewerkers die al langer bij ons werken, zich blijven ontwikkelen. Groeien en uitdagingen blijven bieden, dat is waar onze focus ligt.”