Michael: “Wij doen voorinspecties, eindinspecties, opleveringen en klachtenbezoeken. Ook zijn wij erbij als een woning wordt overgedragen aan de makelaar.”
Kunnen jullie dat eens uitleggen aan de hand van een voorbeeld?
René: “Een huurder zegt op. Dan wordt er een afspraak met één van ons ingepland. Wij gaan naar de woning en bekijken de staat van de desbetreffende woning. Wij geven door aan de huidige huurders hoe de woning opgeleverd dient te worden. Ook lopen we de woning direct na op bouwtechnische gebreken. Als deze er zijn, bespreken we dat met de technisch manager. Zij zetten de eventuele gebreken door naar een aannemer. Je kunt hierbij denken aan problemen met de constructie van de woning. Scheuren in gevels en ramen die niet opengaan bijvoorbeeld.”
Michael: “Ja, wij regelen de dingen die aan de woning mankeren. Maar de huurder verwijdert bijvoorbeeld zelf het behang. Nadat wij langs zijn geweest, heeft de huurder de tijd om de woning in de juiste staat op te leveren.”
René, jij werkt sinds kort bij Schep Vastgoedmanagers. Wat leek jou zo interessant aan deze functie en het bedrijf?
René: “Ik ben bij Schep Vastgoedmanagers terecht gekomen via mijn vorige werkgever. Dat was een opdrachtgever van Schep Vastgoedmanagers. De functie leek bij interessant omdat ik verschillende panden zou mogen bezoeken. Ik zou te maken krijgen met verschillende mensen. Gebouwentechniek vind ik heel interessant. Ik vind het heel leuk om dor woningen te lopen en te kijken hoe we de problemen met de woning kunnen oplossen. Hoe we de woning weer in perfecte staat zouden kunnen krijgen. Dat sprak mij aan. Ook had ik een goed gevoel bij Schep Vastgoedmanagers. Een aantal technisch managers waar ik nu mee werk, kende ik al. Dat zijn fijne collega’s geworden. Ik ben nu echt bezig met gebouwen én mensen. Je ziet hoe mensen wonen.”
Michael: “Ja. Laatst kwam ik in een woning waar de huurders een jaren 30 woning helemaal hadden aangepast. Het zag er keurig uit! Dat is een enorme investering geweest. Niet iedereen investeert zoveel in zijn woning. Sommige mensen huren een woning terwijl ze wachten op de juiste koopwoning. Deze mensen laten hun huizen vaak erg netjes achter.”
Michael, wat vind jij mooi aan jouw functie?
Michael: “Ik werk nu vier maanden als Technisch Opzichter. Ik werd benaderd door Linda van Beeren, onze HR manager. Op dat moment bekleedde ik nog de functie van Medewerker Technische Dienst. Ik wilde inderdaad een stap verder! Ik heb het enorm naar mijn zin. Ik heb vrijheid en ik vind de inspecties ook heel leuk om te doen. Ik ben constant onder de mensen. En daar moet je mensenkennis voor hebben.”
Is het een voordeel dat jij eerst op de afdeling Technische Dienst hebt gewerkt?
Michael: “Ja, een heel groot voordeel. Ik had al contact met de technisch managers en ik weet precies welke eigenaren wat verlangen. Ik weet wat ik wel en niet kan beloven aan huurders.”
René: “Dat ben ik nog aan het leren. Ik moet nog veel vragen aan collega’s, maar iedereen is heel behulpzaam. Dat is fijn. Inspecties kunnen erg lastig zijn. Daarom zijn de tablets die we hebben gekregen erg handig. We maken bij de oplevering een aantal foto’s. Daarmee kunnen we de discussie ‘zo hebben we het opgeleverd gekregen’ altijd tegengaan.”
Michael: “Als we de woning opleveren, leggen wij ook altijd goed uit welk onderhoud voor de huurder is. Voor de grotere dingen kunnen de huurders ons bellen. Ook geven wij ook altijd advies. Zo vertellen we bijvoorbeeld hoe je het beste schimmel kunt voorkomen. Ventilatie is namelijk erg belangrijk.”
René: “Het is altijd een balans tussen wat wij kunnen, wat wij willen en wat de eigenaar wil. Zowel de eigenaren van de complexen als de huurder willen wij tevreden houden. En af en toe is dat een hele grote uitdaging!”