AREA of PEOPLE is nog geen jaar oud. Hoe kwamen jullie op het idee om dit bedrijf op te richten?
Joan: “Sinds 2009 ben ik ondernemer en ontwikkel ik technologieplatformen in markten waar steeds een shift wordt gemaakt van producten naar diensten en men directer met eindgebruikers wil schakelen. In 2012 ben ik begonnen met de ontwikkeling van een “platform as a service”, die verduurzaming van woningen kan faciliteren. In 2015 zag ik dat dit thema ook in de vastgoedbranche relevant was in de context van wonen als dienst. Denk bijvoorbeeld aan onderwerpen als elektrische auto’s en zonnepanelen. Wat ik ook zag was dat de huurder niet alleen meer eisen aan de diensten zelf ging stellen, maar ook aan het gemak waarmee hij ze kon afnemen. Toen kwam ik met Gijs in contact, hij werkte bij Bouwinvest en was bezig met het ontwikkelen van nieuwe manieren om huurders meer service te bieden naast het verhuren van alleen de woning. Er was gelijk een klik. In het begin van 2018 zijn Gijs en ik samen gestart onder de naam AREA of PEOPLE en hebben als toevoeging op ons bestaande platform een app ontwikkeld om het leven van bewoners leuker en makkelijker te maken. We willen de app grootschalig uitrollen in de vastgoedmarkt.”
Waarom de vastgoedmarkt?
Gijs: “De vastgoedmarkt is enorm in transitie. Op de huidige verdienmodellen die gebaseerd zijn op verkoop of verhuur van vastgoed zit beperkte rek. Dat biedt kansen voor nieuwe toetreders op de woningmarkt die bewoners veel meer bieden dan alleen de woning. Wij helpen vastgoedprofessionals om mee te groeien in deze transitie door bewoners gebruik te laten maken van onze app.
Wat doet het platform dat jullie gebouwd hebben?
Gijs: “Wij faciliteren een beter gebruik van woonomgevingen. En dat doen we bijvoorbeeld door de bewoners met elkaar in contact te brengen, iets wat er tegenwoordig vaak bij in schiet. Daarnaast koppelen we met relevante diensten die het leven gemakkelijker en leuker maken. En faciliteiten als gym, restaurant, of wasmachines , indien die in het woongebouw aanwezig zijn. We willen voor bewoner alles onder 1 knop brengen. Het kunnen ook diensten zijn tussen bewoners onderling - elkaar helpen met het geven van water aan de planten als je op vakantie bent, bijvoorbeeld.”
Wat voegt jullie platform toe?
Gijs: “Mensen leven steeds individualistischer, terwijl contact via sociale platforms groter is dan ooit. Maar in de reële wereld lijkt het steeds moeilijker contact te zoeken met je buren, bijvoorbeeld als je net bent verhuisd. Iedereen is erg bezig met zichzelf. Het eerste contact met de nieuwe buren wordt totaal vergeten. De drempel om daarna met elkaar in contact te komen wordt steeds hoger. En juist dan is onze app een makkelijke manier om dit contact toch te faciliteren.”
Joan: “De overheid trekt zich steeds meer terug. Het is minder vanzelfsprekend dat alles voor je wordt geregeld. En dus komt er steeds meer neer op de mensen zelf. Daarnaast is er op de woningmarkt steeds minder fysieke ruimte, terwijl de behoefte aan huurwoningen alleen maar toeneemt. Ook de prijzen zijn behoorlijk hoog. Daarom wilden wij kijken hoe er toch hele leuke woonconcepten ontwikkeld konden worden. We zien dat nieuwe woonconcepten die betaalbaar moeten zijn, steeds meer gebaseerd worden op deelconcepten. Mensen moeten dingen weer zelf én samen gaan doen.”
Hoe is Schep Vastgoedmanagers bij jullie terechtgekomen?
Gijs: “Ik ken Bert van Lunteren al een langere tijd vanuit mijn tijd bij Bouwinvest en er was altijd al een klik. De koers die Schep Vastgoedmanagers aan het varen is, sluit precies aan op wat wij bieden. Schep Vastgoedmanagers kijkt naar de behoeftes van de eindgebruiker. Ons hele platform is daarop gericht.”
En wat gaan jullie direct betekenen voor Schep Vastgoedmanagers?
Gijs: “We kijken nu bij welke opdrachtgevers we kunnen gaan starten. We verwachten dit jaar nog samen te kunnen starten met een eigenaar.”
Joan: “Op die manier kan Schep Vastgoedmanagers hun huurders veel gerichter bereiken. Ook de diensten van Do Company, een andere strategische partner van Schep Vastgoedmanagers, kunnen via ons platform worden aangeboden. In de app werken wij met groepen. Je kunt bij activering van je app aangeven bij welke groepen je aangesloten wilt zijn. Als mobiliteit of sport voor jou belangrijke onderwerpen zijn, sluit je je je aan bij de gelijknamige groepen in de app. Op die manier kun je als bewoner heel gericht aangeven dat je openstaat voor communicatie over dit thema. Zo blijft het relevant en is het niet één grote vijver van berichten.”
Wat is nu jullie grootste uitdaging?
Joan: “De conservatieve markt benaderen. De eigenaren moeten begrijpen wat hun nieuwe rol is als leverancier van wonen als dienst en daarbij behorende shift die dat vereist in IT landschap, interne rollen, KPI’s en samenwerking met partners. Aan ons de uitdaging enerzijds aan te sluiten waar de vastgoedbranche nu zit, maar haar tegelijkertijd een future proof oplossing te bieden waar partijen snel in kunnen meegroeien. ”
Gijs: “De partijen waar we mee spreken zijn enthousiast over onze oplossing en willen het liefst morgen nog starten. De uitdaging zit hem nu vooral in het koppelen met bestaande systemen als die er zijn of processen te bieden die een betrouwbaar maar slimmer alternatief vormen. We kijken samen met de klant hoe we zo snel mogelijk kunnen starten en samen verder kunnen groeien.”
Joan: “De mens staat centraal. De belangrijkste asset is de kennis van en relatie met de mensen. Niet zozeer het vastgoed op zichzelf, maar de interactie met de mensen via het vastgoed, daar zit de waarde in.”